کد مطلب:231706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

از کتاب ایمان و نذور
1- صفوان بن یحیی گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم مردی را با زور وادار می كنند تا با اداء سوگند زن خود را مطلقه كند، و بردگان خود را آزاد نماید، و اموال خود را صدقه دهد، آیا این مرد ملزم است طبق سوگندش عمل كند؟

فرمود: خیر ملزم نیست به سوگند خود عمل كند، زیرا حضرت رسول (ص) فرموده:

چند چیز از امت من رفع شده است، یكی از آنها چیزهائی است كه با اكراه از آنها خواسته باشند، دوم آنچه را كه طاقت انجام آن را ندارند، سوم اعمالی كه از روی خطا و عدم توجه از آن ها سرزند.

2- اسماعیل بن سعد اشعری گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم مردی سوگند یاد می كند كه دیگر با خویشاوندان خود رفت و آمد نكند، گفت: رسول خدا (ص) فرمودند:

نذر و سوگند در معصیت و قطع رحم جایز نیست.



[ صفحه 766]



راوی گوید: بار دیگر پرسیدم مردی را حاكم و یا سلطان وادار می كنند كه زنش را با سوگند طلاق دهد، و او هم از ترس و زجر سلطان و یا حاكم سوگند یاد می كند و زنش مطلقه می گردد؟

امام رضا سلام الله علیه فرمود: با زور و ترس سوگند و طلاق جایز نیست، و آن مرد می تواند بعد از این با زن خود زندگی كند، و به آن سوگند و طلاق توجه نكند.

بار دیگر پرسید مردی از سلطان و حاكم می ترسد و سوگند می خورد تا از دست او نجات پیدا كند.

فرمود: این سوگند هم اعتبار و ارزش شرعی ندارد، بار دیگر سؤال كردم مردی می تواند برای مال برادرش سوگند یاد كند، همان طور كه برای مال خودش قسم می خورد فرمود: آری.

3- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوشتند:

علت این كه در همه حقوق جز موضوع قتل مدعی باید بینه بیاورد و مدعی علیه سوگند یاد كند، برای این است كه مدعی علیه منكر اتهام است و او نمی تواند بینه اقامه كند، و لیكن در موضوع قتل بینه بر مدعی علیه است و مدعی باید سوگند یاد كند.

علت این است كه در این جا احتیاط حقوق مسلمانان شده است، و اگر چنانچه این طور مقرر نشده بود، خون مسلمان ها هدر می رفت و مسئله قصاص منتفی می شد،



[ صفحه 767]



و نیز برای این كه قاتل متنبه گردد و به مجازات خود برسد، و چون او قدرت ندارد در این مورد بینه بیاورد، و یا كسی پیدا شود برای رفع اتهام او شهادت به نفع وی بدهد.



[ صفحه 768]